Uleiul auto este vital pentru funcționarea corectă a motorului, asigurându-i lubrifierea necesară, prevenind uzura excesivă și protejând piesele din interior. Există câteva curiozități fascinante și puțin cunoscute despre acesta, de la istoria sa, la modul în care este produs și la diferitele tipuri disponibile pe piață. Iată-le pe cele mai interesante!
Uleiul auto: o scurtă incursiune în istorie
Primele mașini nu aveau nevoie de același tip de ulei pe care îl folosim astăzi. Motoarele vechi erau lubrifiate cu un amestec de uleiuri naturale și grăsimi animale. Odată cu apariția motoarelor mai sofisticate la începutul secolului XX, cerințele pentru lubrifianți mai eficienți au devenit tot mai mari.
Primul ulei auto pe bază de petrol a apărut în jurul anului 1900, când inginerii și chimistii au început să dezvolte produse care să reziste la temperaturi ridicate și să asigure lubrifierea motorului chiar și în condiții extreme. În anii ’30, companiile de petrol au început să îmbunătățească formula uleiurilor, adăugând aditivi care preveneau depunerile și oxidarea uleiului.
De ce este important uleiul pentru motor?
Uleiul auto are un rol esențial în funcționarea eficientă a motorului, îndeplinind mai multe funcții critice:
- Lubrifiere. Probabil cea mai cunoscută funcție a uleiului este lubrifierea componentelor metalice aflate în mișcare, reducând astfel frecarea. Fără ulei, piesele metalice s-ar freca direct una de cealaltă, provocând uzură accelerată și, în final, defecțiuni majore.
- Răcire. Deși motorul este echipat cu un sistem de răcire, uleiul ajută la disiparea căldurii generate de frecarea internă. Temperatura în interiorul motorului poate ajunge la sute de grade Celsius, iar uleiul contribuie la menținerea acestei călduri sub control.
- Curățare. Pe măsură ce motorul funcționează, se formează depuneri de carbon și alte impurități. Uleiul captează aceste particule și le menține în suspensie, prevenind acumularea lor pe suprafețele vitale ale motorului.
- Etanșare. O altă funcție importantă este etanșarea. Uleiul formează o peliculă subțire între segmenții pistonului și cilindru, asigurând o etanșare mai bună și prevenind pierderile de presiune.
- Protecție împotriva coroziunii.Uleiurile moderne conțin aditivi care previn oxidarea și protejează componentele motorului împotriva ruginii și coroziunii.
Când trebuie schimbat uleiul?
O întrebare frecventă pe care și-o pun mulți șoferi este: când trebuie schimbat uleiul auto? Ei bine, răspunsul nu este unul universal, deoarece depinde de mai mulți factori. În mod tradițional, recomandarea era de a schimba uleiul la fiecare 5.000 km. Cu toate acestea, motoarele moderne și uleiurile de înaltă performanță permit intervale de schimb mult mai mari.
În general, intervalele de schimb variază între 10.000 și 15.000 km, iar unele uleiuri sintetice pot oferi protecție chiar și până la 25.000 km. În plus, există și recomandări legate de timp – chiar dacă nu ai parcurs numărul de kilometri indicat, uleiul trebuie schimbat la cel mult un an, deoarece își pierde proprietățile cu timpul.
Pe de altă parte, condițiile de condus influențează semnificativ intervalul de schimb. De exemplu, dacă conduci frecvent în oraș, pe distanțe scurte, unde motorul nu apucă să se încălzească suficient, uleiul se poate degrada mai repede. În schimb, în cazul deplasărilor lungi pe autostradă, uleiul este supus unui stres mai mic.
Ce se întâmplă dacă nu schimbi uleiul la timp?
Este tentant să amâni schimbarea uleiului, dar acest lucru poate avea consecințe costisitoare pe termen lung. Dacă uleiul își pierde proprietățile și devine prea murdar, motorul nu mai este protejat eficient, iar componentele interne pot începe să se deterioreze. În plus, uleiul vechi poate provoca:
- Depuneri și nămol. Uleiul vechi conține particule de murdărie, carbon și alte impurități. Dacă nu este schimbat, acestea pot forma un strat de nămol în motor, care împiedică circulația corectă a uleiului și poate bloca filtrele.
- Uzură accelerată. Piesele metalice din motor, în special segmenții pistonului, arborii cu came și rulmenții, pot suferi uzură rapidă dacă uleiul nu le lubrifiază corespunzător.
- Supraîncălzire. Uleiul uzat nu mai poate disipa căldura la fel de eficient, ceea ce poate duce la supraîncălzirea motorului și la defecțiuni grave.
- Scăderea eficienței motorului.Un motor care funcționează cu ulei vechi va consuma mai mult combustibil și va avea o performanță scăzută.
Vâscozitatea uleiului și ce înseamnă indicii SAE
Când alegi un ulei pentru mașina ta, probabil ai observat că pe eticheta acestuia apare un cod format din cifre și litere, de obicei ceva de genul „5W-30” sau „10W-40”. Acestea indică vâscozitatea uleiului, un aspect esențial pentru performanța motorului. Vâscozitatea este măsura rezistenței unui lichid la curgere, iar în cazul uleiului auto, acest lucru determină cât de ușor circulă uleiul în motor, în funcție de temperatură.
- 5W-30: Prima cifră (în acest caz „5”) indică vâscozitatea uleiului la temperaturi scăzute, iar litera „W” vine de la „Winter” (iarnă). Cu cât această cifră este mai mică, cu atât uleiul va fi mai fluid la temperaturi scăzute. Este important pentru pornirea motorului în diminețile reci.
- 30: A doua cifră arată vâscozitatea uleiului la temperaturi ridicate (aproximativ 100°C, temperatura de funcționare a motorului). Un număr mai mare indică o vâscozitate mai ridicată, ceea ce înseamnă că uleiul va fi mai gros și va forma o peliculă mai rezistentă la temperaturi ridicate.
Fiecare motor are specificații diferite în ceea ce privește vâscozitatea optimă a uleiului, deci este important să respecți recomandările producătorului. Folosirea unui ulei cu o vâscozitate prea mare sau prea mică poate afecta performanța motorului și poate duce la defecțiuni pe termen lung.
Aditivii din uleiurile moderne
Uleiurile de motor moderne nu sunt simple uleiuri, ci conțin și aditivi speciali care îmbunătățesc performanța. Acești aditivi pot varia de la un produs la altul, dar în general, includ:
- Detergenți. Aceștia ajută la curățarea motorului și previn acumularea depunerilor de carbon și alte impurități.
- Aditivi anti-uzură. Protejează piesele motorului, în special în faza de pornire, când uleiul nu a ajuns încă să lubrifieze toate componentele.
- Inhibitori de coroziune. Previn formarea ruginei și coroziunea componentelor metalice ale motorului, în special atunci când mașina nu este utilizată o perioadă îndelungată.
- Aditivi anti-spumare. Aceștia împiedică formarea de bule de aer în ulei, care pot reduce capacitatea de lubrifiere.
- Aditivi de modificare a vâscozității. Acești aditivi permit uleiului să își păstreze proprietățile de lubrifiere într-o gamă largă de temperaturi.
Mituri și adevăruri despre uleiul auto
Există o mulțime de mituri legate de uleiul de motor, multe dintre ele perpetuate de-a lungul anilor. Iată câteva dintre cele mai comune mituri și adevărul din spatele lor:
Mit: Uleiul trebuie schimbat la fiecare 5.000 km, indiferent de circumstanțe.
Adevăr: În timp ce acest interval era o recomandare standard acum câteva decenii, uleiurile moderne și tehnologia motoarelor permit intervale mult mai mari. Consulta recomandările producătorului pentru un răspuns mai exact.
Mit: Dacă uleiul este negru, trebuie schimbat imediat.
Adevăr: De fapt, faptul că uleiul devine negru este un semn că acesta își face treaba, capturând impuritățile din motor. Culoarea uleiului nu este întotdeauna un indicator clar al stării sale.
Mit: Uleiul sintetic poate cauza scurgeri.
Adevăr: Uleiul sintetic nu cauzează scurgeri, dar poate evidenția scurgeri existente în motoare mai vechi, unde garniturile sunt deja uzate.
Mit: Trebuie să folosești același brand de ulei la fiecare schimb.
Adevăr: Brandul de ulei nu este atât de important pe cât este respectarea specificațiilor de vâscozitate și performanță recomandate de producător.