Întreținerea corectă a unui autovehicul implică o serie de acțiuni regulate. Schimbarea uleiului de motor este, fără îndoială, una dintre cele mai importante.
Uleiul de motor ajută la funcționarea optimă a motorului, asigurând lubrifierea componentelor interne și prevenind uzura excesivă.
Întrebarea pe care mulți șoferi o pun este: când trebuie schimbat uleiul de motor?
Rolul uleiului de motor
Un ulei de motor bun îndeplinește mai multe funcții:
- Lubrifiere.Motorul are numeroase componente mobile, iar fricțiunea dintre ele poate provoca uzură. Uleiul acționează ca un lubrifiant care reduce această fricțiune.
- Răcire. Pe lângă rolul de lubrifiere, uleiul ajută și la disiparea căldurii generate de motor. Aceasta previne supraîncălzirea componentelor interne.
- Curățare. În timpul funcționării, motorul produce reziduuri și impurități. Uleiul colectează aceste particule și le menține în suspensie, astfel încât acestea să nu se depună pe componentele motorului.
- Protecție împotriva coroziunii. Uleiul creează un strat protector între componentele metalice ale motorului și agenții oxidativi care ar putea cauza coroziune.
Cu timpul, uleiul își pierde eficiența, acumulând particule de murdărie, combustibil sau apă. Din acest motiv, trebuie schimbat regulat.
Factori care influențează frecvența schimbării uleiului
Frecvența trebuie schimbat uleiul depinde de mai mulți factori.
Primul și cel mai sigur factor este manualul de utilizare al vehiculului. Producătorul specifică intervalele de schimbare a uleiului pe baza testelor și a caracteristicilor motorului. De obicei, intervalele sunt exprimate în kilometri sau luni, de exemplu la fiecare 10.000-15.000 de kilometri sau la fiecare 12 luni, în funcție de care dintre ele apare prima. Există și alți factori, însă:
Tipul de ulei folosit
Există mai multe tipuri de uleiuri de motor disponibile pe piață, fiecare având caracteristici și durate de viață diferite:
- Uleiuri minerale. Acestea sunt cele mai ieftine, dar și cele care necesită schimbări mai frecvente, de obicei la fiecare 5.000-7.500 de kilometri.
- Uleiuri sintetice. Oferă o protecție superioară și o durată de viață mai lungă, cu intervale de schimbare de 10.000-15.000 de kilometri sau chiar mai mult, în funcție de specificațiile producătorului.
- Uleiuri semisintetice. Acestea reprezintă o combinație între uleiurile minerale și cele sintetice, oferind o durată de viață intermediară, adesea între 7.500 și 10.000 de kilometri.
Stilul de condus
Condusul agresiv, accelerările frecvente și frânările bruște pot accelera deteriorarea uleiului. De asemenea, condusul pe distanțe scurte frecvente poate crește necesitatea schimbării uleiului, deoarece motorul nu ajunge la temperaturile optime de funcționare și astfel nu elimină eficient umezeala și impuritățile din ulei.
Condițiile de mediu
Dacă trăiești într-o zonă cu climă extremă, fie caldă, fie rece, uleiul poate avea o durată de viață mai scurtă. Temperaturile ridicate pot duce la oxidarea uleiului, în timp ce temperaturile scăzute pot face ca acesta să devină prea gros și să nu lubrifieze corect motorul. De asemenea, condusul în condiții de praf sau în medii poluate poate introduce mai multe impurități în motor, ceea ce accelerează degradarea uleiului.
Distanțele parcurse
Șoferii care parcurg distanțe lungi constant pot necesita schimbări de ulei mai rare decât cei care fac multe drumuri scurte. În timpul călătoriilor lungi, motorul atinge temperaturile ideale de funcționare, ceea ce ajută la evaporarea umezelii și a altor impurități. În schimb, în cazul drumurilor scurte și frecvente, uleiul nu are timp să atingă aceste temperaturi și acumulează mai rapid reziduuri.
Semne că trebuie schimbat uleiul
Pe lângă respectarea intervalelor recomandate de producător, există anumite indicii clare care pot sugera că este timpul să schimbi uleiul, chiar dacă nu ai atins încă numărul de kilometri recomandat.
Culoarea uleiului
Un ulei curat are o culoare deschisă, galben-aurie. Pe măsură ce uleiul își face treaba și colectează impurități, acesta își schimbă culoarea spre maro închis sau chiar negru. Dacă verifici joja de ulei și observi că uleiul este foarte întunecat sau conține particule, e un semn clar că trebuie schimbat.
Consistența uleiului
Uleiul de motor ar trebui să fie fluid. Dacă acesta devine prea gros sau lipicios, nu va mai putea lubrifia eficient componentele motorului. O metodă simplă de verificare este să scoți joja și să atingi uleiul cu degetele – dacă pare să fie lipicios sau cu o textură anormală, este timpul pentru o schimbare.
Indicatorul de schimbare a uleiului
Multe vehicule moderne sunt echipate cu senzori care monitorizează calitatea și nivelul uleiului. Atunci când computerul de bord detectează că uleiul este degradat sau că nivelul acestuia este scăzut, un indicator luminos apare pe tabloul de bord. Ignorarea acestui avertisment poate duce la probleme grave pentru motor.
Zgomote neobișnuite ale motorului
Uleiul insuficient sau deteriorat nu va mai oferi lubrifierea necesară, ceea ce poate duce la frecare excesivă între piesele motorului. Dacă auzi zgomote neobișnuite, cum ar fi lovituri metalice sau un sunet aspru, este posibil ca uleiul să nu-și mai facă treaba și să fie nevoie să-l schimbi imediat.
Miros de ulei ars
Un alt semn că motorul are nevoie de ulei nou este mirosul de ulei ars. Acesta apare atunci când uleiul nu mai poate face față la temperaturile ridicate generate de motor, rezultând în arderea sa. Dacă simți acest miros în timpul condusului, trebuie să verifici uleiul de urgență.
Cum verifici corect nivelul și calitatea uleiului
Este important să știi cum să verifici nivelul și starea uleiului între schimburi. Acest proces este relativ simplu și poate fi făcut acasă, fără necesitatea unor echipamente speciale.
- Asigură-te că motorul este oprit și răcit.Uleiul se dilată atunci când motorul este cald, ceea ce poate duce la citiri inexacte. Așteaptă câteva minute după ce ai oprit motorul pentru ca uleiul să se stabilizeze.
- Localizează joja de ulei. În general, aceasta se găsește în partea superioară a motorului și este marcată cu un mâner de culoare galbenă sau portocalie.
- Șterge joja și introdu-o din nou. Scoate joja, șterge-o cu o cârpă curată și apoi introdu-o din nou în orificiu până la capăt. Apoi, scoate-o din nou pentru a vedea nivelul de ulei.
- Verifică nivelul. Pe joja sunt două marcaje: minim și maxim. Nivelul de ulei ar trebui să fie între aceste două marcaje. Dacă este sub minim, trebuie să adaugi ulei.
- Verifică culoarea și consistența. Pe lângă nivel, examinează și culoarea și textura uleiului, așa cum am discutat mai devreme.
Schimbarea uleiului de motor – pași de urmat
Deși mulți preferă să apeleze la un service auto pentru schimbarea uleiului, ceea ce este cea mai sigură și indicată opțiune, poți schimba uleiul și de unul singur Pașii generali sunt următorii:
- Asigură-te că mașina este parcată pe o suprafață plană și oprește motorul. Dacă motorul este cald, așteaptă câteva minute pentru a preveni accidentele.
- Folosește un cric sau o rampă pentru a ridica partea frontală a mașinii.
- Localizează șurubul de golire al uleiului! Acesta este situat sub motor, de obicei în partea de jos a carterului. Plasează un recipient pentru colectarea uleiului vechi sub șurub.
- Desfă șurubul de golire și lasă uleiul să se scurgă complet. Acest proces poate dura câteva minute.
- Schimbă filtrul de ulei! Filtrul de ulei trebuie schimbat odată cu uleiul. Folosește o cheie specială pentru a scoate filtrul vechi și instalează unul nou.
- După ce tot uleiul vechi a fost scurs, reinstalează șurubul de golire strângându-l bine.
- Introdu uleiul nou prin orificiul de umplere, respectând cantitatea specificată în manualul vehiculului.
- După ce ai completat cu ulei, pornește motorul pentru câteva minute, apoi oprește-l și verifică din nou nivelul uleiului pentru a te asigura că este corect.
Neglijarea schimbării uleiului la timp poate duce la o serie de probleme serioase pentru motor. În primul rând, uleiul își pierde proprietățile de lubrifiere, ceea ce înseamnă că piesele motorului vor intra în contact direct, provocând uzură accelerată. Pe termen lung, acest lucru poate duce la avarii costisitoare, precum distrugerea cilindrilor sau a segmentelor pistonului.